​ZAŠTO JE SRBIJA ZAMORČE U FEJSBUK EKSPERIMENTU?

(Aktuelno) Istovremeno sa lansiranjem novog, takozvanog Explore feed-a (naći ćete ga klikom na simpatičnu raketu u gornjoj traci), čija je namena da milijardama Fejsbuk korisnika širom sveta omogući da prate i sadržaje koje do sada nisu otkrili, društvena mreža Fejsbuk je, sa ovim novim alatom, u noći 18. oktobra započela i jedan eksperiment.

O njemu se u našim medijima dosta govorilo prethodnih dana budući da se eksperiment sprovodi samo u šest zemalja: Šri Lanci, Boliviji, Gvatemali, Kambodži, Slovačkoj i nažalost, u Srbiji.

Naime, pojava stranice sa raketom donosi novu mogućnost, ali ne menja mnogo za korisnike u svetu, dok na ovih šest tržišta, ono što vidite na svom Fejsbuk profilu sada je zapravo sasvim drugačije – sve objave svih stranica, bez obzira da li ste ih lajkovali ili niste, preseljene su na stranicu sa raketom.

Na osnovnoj stranici (na takozvanom News feed-u) sada vidite samo postove svojih prijatelja i sponzorisani sadržaj. Ako, mimo toga, želite da pronađete sadržaj vaših omiljenih stranica, sada je neophodno da kliknete na dugme sa raketom i da potom dugo pregledate razni sadržaj koji ima malo veze sa vama i vašim željama.

Srbija se u grupi Fejsbuk zamoraca našla verovatno zato što ima izuzetno veliki broj korisnika, jedan od najvećih na svetu, po glavi stanovnika. Nevolja sa ovim eksperimentom, međutim, u tome je što on ignoriše izbore koje su korisnici u Srbiji napravili i ne nudi im sadržaj koji su odlučili da prate, a da ih o tome uopšte ne obaveštava.

Smatra se da je zbog toga u ovom eksperimentu domet postova pao za više od 60%. Kao i sve stranice u Srbiji, naša “Nauka kroz priče” je u prvih tri dana testa takođe iskusila njegove efekte, ali NKP je jedna od onih malobrojnih stranica koje su se brzo oporavile zahvaljujući vrsti sadržaja i sjajnoj, aktivnoj publici koja ga deli dalje. Inače ne biste ni došli do ovog teksta*.

Možda niste znali, ali ovo nije ni prvi, ni poslednji test koji Fejsbuk sprovodi. Zapravo, ova kompanija i njeni istraživači kontinuirano izvode eksperimente nad korisnicima. To i nije neobično jer se mnogo naučnika i izvan Fejsbuka danas bavi fenomenima socijalnih mreža (ima ih i u Srbiji).

Ova tema je dospela u širu javnost 2012. godine kada je Fejsbuk sproveo psihološki eksperiment na 150 miliona ljudi, što je izazvalo ogromne kritike u javnosti, ali i ljutnju među stručnjacima.

Tada su Fejsbuk istraživači blokirali protok poruka sa pozitivnim i negativnim emocijama prijatelja kako bi videli šta se događa. Nakon trodnevnog eksperimenta, ustanovljeno je da su korisnici koji su videli samo srećne postove širili dalje sreću, a oni koji su dobijali samo negativne emocije, širili su negativnost i ozlojeđenost.

“Nezavisni naučnici koji ne rade u Fejsbuku i koji ne sarađuju sa njim ne mogu da analiziraju ove podatke i da probaju da reprodukuju ili opovrgnu rezultate. Upravo je tu problem sa rezultatima istraživanja na Fejsbuku”, objašnjava dr Marija Mitrović Dankulov, fizičarka sa Instituta za fiziku u Beogradu, čiji se radovi o emocijama na društvenim mrežama objavljuju u prestižnim naučnim časopisima.
Ona podseća kako je “reproducibilinost rezultata neophodan uslov da bi ti rezultati mogli da postanu deo korpusa znanja”.

Na Fejsbuku su istraživani selekcioni efekti, autocenzura, uticaj marketinga i brojna druga pitanja. Neka od ovih istraživanja objavljuju se u naučnim časopisima, ali osim problema reproducibilnosti, ova istraživanja su ponekad na granici etičnosti. A nekad i iza nje.

Poslednji eksperiment, koji direktno pogađa Srbiju, značajno utiče na to kako se informiše većina korisnika u Srbiji. Neki nezavisni mediji su u tome videli i sužavanje slobode informisanja u uslovima gde je Fejsbuk važno sredstvo komunikacije.

Pokazalo se da ni takozvano bustovanje, odnosno sponzorisanje postova, ne daje značajne efekte i da sama kompanija od toga neće imati mnogo veće koristi. Na kraju je stotine hiljada korisnika Fejsbuka uskraćeno za sadržaj koji im je bio namenjen, a koji je zamenjen mnogo većim brojem detalja iz života njihovog oblaka prijatelja.

Posebno je zanimljivo kako se, nakon što se vest o ovom testu pročula, a marketinške kompanije na Zapadu se nezadovoljno oglasile u strahu da bi se ovakav eksperiment mogao proširiti i u drugim zemljama, oglasio i Fejbuk i putem saopštenja objasnio da nema razloga za brigu jer je reč o eksperimentu koji se sprovodi samo u šest zemalja.

“Nemamo plan da test proširimo dalje”, napisao je Adam Mozeri, šef Fejsbukovog News feed-a, što su mediji na zapadu preneli sa olakšanjem.

U Srbiji, dotle, test još uvek traje.

(S.B.)

*NAPOMENA: Ako želite da, uprkos Fejsbuk testu u Srbiji, budete sigurni kako vi ili vaši prijatelji nećete propuštati sadržaj vaših omiljenih stranica kao što je “Nauka kroz priče”, posećujte Explore, odnosno stranicu sa raketom. Kako biste izbegli da pregledate sadržaj koji vas ne zanima, možete da podesite NKP, ali i svaku drugu stranicu koju volite na See first (u padajućem meniju Following, ispod otvorne slike stranice). Takođe, možete učiniti i nešto za druge – češće šerovati postove koji vam se sviđaju sa vaših stranica.

Ilustracija: Depositphoto/Sentavio