ČEKAJUĆI MESEC

(U fokusu) Nakon pola veka čekanja, a potom čak 16 odlaganja zbog tehničkih i finansijskih problema, početak novog svemirskog programa letova na Mesec sa ljudskom posadom pod atraktivnim nazivom „Artemis“ u ponedeljak, 29. avgusta, ponovo je odložen. Srećom, na Mesec će se sada čekati samo nekoliko dana više. NASA je saopštila da je let odložen zbog manjih tehničkih problema, kao i da za ovo putovanje postoje još dva prozora, a sledeći je u petak, 2. septembra, kad se očekuje da će se Artemis vinuti u kosmos.

Ljubitelji astronomije, posmatrači i mediji danima su iščekivali trenutak kad će, uz pomoć izuzetno moćne SLS rakete brod Orion najzad poleteti i izaći iz Zemljine orbite na probno (bez ljudi) putovanje do Zemljinog satelita. To bi kroz obnavljanje letova, između ostalog, stavilo tačku na jalovu debatu o tome da li je bilo letova na Mesec, ali otvorilo i sasvim nove horizonte. Nažalost, NASA decenijama nije uspevala da pridobije veću podršku i finansiranje za takav program.

Artemis je ambiciozni program tokom kojeg će biti ne samo ponovljen podvig dvanaest Apolo astronauta koji su hodali po Mesecu, nego će biti pomerena granica tehničkih i naučnih znanja, a sve sa konačnim ciljem da se pripremi međuplanetarno putovanje ka Marsu, gde će Mesec i jedna nova kosmična stanica biti usputni koraci.

Najmoćnija raketa današnjice SLS, visoka čak 98 metara, nosi minijaturni brod Orion za koji je planirano da bude na putovanju do Meseca i nazad četrdesetak dana i pritom, izvede niz manevara. Nakon Artemisa 1, što je probna misija, u sledećoj će na Mesec leteti ljudi, a prva osoba koja će kročiti na njegovu površinu sada će biti žena.

Nažalost, kako to biva sa uvek neizvesnim svemirskim misijama, 40 minuta pre trenutka na koji se čekalo širom planete, zaustavljeno je odbrojavanje. Ispostavilo se da se jedan od četiri motora na SLS ne hladi na odgovarajući način, tehničko osoblje je ušlo u trku sa vremenom da se motor osposobi, ali kako se to nije moglo postići u toku vremenskog „prozora“ kad je poletanje optimalno, let je otkazan.

U međuvremenu, divovska SLS raketa i brod Orion i dalje stoje u svemirskom centru Kenedi na lansirnoj rampu 39B, upravo onoj sa koje je 1969. godine raketa Saturn V odnela misiju Apolo 10 koja je prethodila prvom čovekovom letu na Mesec.

Tekst: Slobodan Bubnjević