DARTOVA META

(U fokusu) Nakon što je letelica DART udarila u površinu 160 metara dugog asteorida Dimorfos, bilo je potrebno oko 8 sekundi da njen poslednji signal stigne do Zemlje. Istorijski sudar, prvi pokušaj čoveka da pomeri jedno nebesko telo, dogodio se u utorak, 27. septembra, u gluvo doba noći po našem vremenu, na udaljenosti od čak 11 miliona kilometara.

Najavljena kao “trening” planetarne odbrane, misija DART (Double Asteroid Redirection Test) godinama je u NASA pripremana sa ciljem da pogodi manji od dva asteorida u dvojnom sistemu Dimorfos-Didimos, kako bi se isprobala mogućnost da se asteroidi sličnim postupkom “pomere” sa opasne putanje.

Ova dva udaljena kamena nisu bila prepoznata kao potencijalna pretnja Zemlji, niti je postojala mogućnost da neki od njih udari u našu planetu, ali su idealna test zona da se proveri šta i koliko mogu slični “projektili” da učine ako neki asteroid zaista krene ka Zemlji.

Pri brzini od čak 22.000 kilometara na čas, DART je, zapanjujuće precizno naciljan u metu, grabio kroz svemirski vakuum ka manjem od dva asteorida, šaljući svake sekudne po jednu sliku. Kako su ova tela prethodno snimana samo teleskopima sa Zemlje, DART fotografije su iz sekunde u sekund otkrivale zapanjujuće nove detalje ovih hladnih, kamenih svetova.

Uspeh DART misije, njena odvažnost i preciznost, nesumnjivo svedoče o ljudskoj sposobnosti da upozna svemir. Narednih nedelja, kada stignu prve analize koliko se orbita Dimorfosa pomerila zbog posledica sudara sa DART-om, biće jasno i koliko efikasno može i da brani sopstvenu planetu.

Tekst: S. Bubnjević