IZLAZAK SENKI

IZLAZAK SENKI

Subota, 28. decembar 1895. godine. U pariskom kafeu Grand, na bulevaru Des Capucines, predstavljen je prvi kinematograf. Zaprepaštena publika je mogla da vidi film braće Luja i Avgusta Limijera “La Sortie des ouvriers de l’usine Lumière”, koji prikazuje, kako mu i ime kaže, ljude kako izlaze iz fabrike Limijer.

Kinematograf koji su proizvođači fotografskih filmova iz Liona izmislili bio je kombinacija namotanog filma kakav postoji u kinetoskopu Tomasa Edisona i projekcije sukcesivnih frejmova kakva je mogla da se vidi u optičkom teatru Emila Rejnoda. Projektujući na taj način pokretne senke na zid, braća su stvorila ubedljivu iluziju pokreta.

Drugi film braće Limijer na kome se vidi kako voz ulazi u stanicu delovao je toliko uverljivo na goste kafea Grand – što će postati legendarna priča – da su svi prestrašeno poskakali iz stolica kada se na platnu pojavila lokomotiva u krupnom planu. Međutim, strah od filma ubrzo je iščileo. Za nekoliko meseci novi izum je predstavljen u čitavoj Evropi i Americi.

Film i njegovi potonji sledbenici, televizija i radio, bili su tokom svog razvoja uglavnom voljeni i retko su ponovo doživljavani sa strahom. Mada su danas, bez ikakve sumnje, ovi tehnološki izumi postali najbolja sredstva za stvaranje i širenje strahova.

Fotografija prikazuje seriju kadrova iz filma “Izlazal ljudi iz fabrike”, u verziji koja je prikazana tokom prve, istorijske projekcije. Braća Limijer su snimila još dve, slične verzije izlaska ljudi iz fabrike, u martu i avgustu naredne 1896. godine.

Tekst: S.B.

Foto: Collection Institut Lumière, 2015. – Wikimedia Commons

*Prema eseju od istog autora “Deset dana koji su uplašili svet” objavljenom u nedeljniku “Vreme”