KOLONIJE U SVEMIRU

(Izvan fokusa) Čovek nije jedino biće koje je napustilo planetu Zemlju da bi se nastanilo u svemiru. Zajedno sa njim, na Međunarodnu svemirsku stanicu (ISS) stiglo je stotine hiljada sojeva mikroorganizama. Prema istraživanju koje je sprovela NASA, a koje je predvodio Kasthuri Venkatesvaran, kolonije mikroorganizama su se počele naseljavati na ISS sa dolaskom ljudi još 2000. godine.

Naime, različiti mikroorganizmi žive na najneverovatnijim mestima na planeti Zemlji, od dubokih okeana, preko vrelih gejzira, grotla vulkana pa do najviših slojeva atmosfere. Možda niste znali ali i svako ljudsko telo nastanjuje oko 40.000.000.000.000 mikroorganizama, daleko više nego što čovekovo telo ima ćelija. Pošto žive zajedno s čovekom, mikroorganizmi sa njim i putuju, pa su tako stigli i na ISS.

Zahvaljujući jedinstvenoj kombinaciji slabe gravitacije, zračenja i malog životnog prostora, mikroorganizmi bujaju u unutrašnjosti ISS. Nedostatak prirodnih neprijatelja i konkurencije omogućio je ovim mikrobima da se šire i uživaju u svemiru. Istraživači sa Nortvestern univerziteta u ovogodišnjoj studiji pokazali su i kako mikroorganizmi na ISS stavljaju da evoluiraju i prilagođavaju se izmenjenim uslovima života.

Istraživači NASA su zaključili da su većina ovih mikroorganizama bakterije koje su bezazlene po ljude, ali je pronađeno i nekoliko patogena, kao što su stafilokoke i enterobakterije. Detektovanje patogena važno je za NASA radi boljeg razumevanje okruženja u kom žive astronauti i budućih međuplanetarnih putovanja.

S.B./M.Đ.