​TAJNA VELIKE PIRAMIDE

(Aktuelno) Najuzbudljivija vest iz nauke protekle nedelje dolazi iz Egipta, iz samog srca čuvene Keopsove piramide. Mada domaći mediji nisu tome poklonili mnogo pažnje, svetski mediji u udarnim vestima javljaju kako je grupa naučnika korišćenjem metoda fizike elementarnih čestica došla do otkrića kakvo se od 19. veka nije dogodilo u Velikoj piramidi na platou Giza.

Prema zvaničnim podacima egipatske vlade, plato sa sfingom, piramidama i staroegipatskim grobljima na obodu Libijske pustinje koji je dvadesetak kilometara udaljen od centra Kaira, a devet kilometara od obale Nila, tokom samo jedne godine obiđe neverovatnih 14 miliona turista. Velika piramida je kao najveći spomenik na platou Giza predmet silne znatiželje, ali uprkos tome, u njoj postoji prostorija koja do sada ne samo da nije istražena, nego se nije znalo ni da postoji.

Ugledni časopis Nature objavio je prošle nedelje rad koji potpisuje 34 istraživača iz Japana, Francuske i Egipta, okupljenih oko inicijative ScanPyramids. Oni su skenirali unutrašnjost Keopsove piramide merenjem čestica koje se nazivaju mioni i koji na Zemlju stižu kao proizvod kosmičkog zračenja, da bi otkrili kako se unutar piramide, iznad poznatih prostorija i tunela, nalazi i jedna – neotkrivena šupljina.

„Mada je jedna od najstarijih i najvećih građevina na Zemlji, ne postoji saglasnost o tome kako je izgrađena“, kažu Kunihiro Murišima i njegovi saradnici u radu „Discovery of a big void in Khufu’s Pyramid by observation of cosmic-ray muons“, objašnjavajući kako su došli do otkrića šupljine u piramidi korišćenjem miona, koji se samo delimično apsorbuju u kamenu.

Velika piramida je danas visoka 138,8 metara, ali je u prošlosti bila viša, budući da je sa nje uklonjena oplata. Unutar piramide se nalazi više tunela, uključujući i onaj koji su napravili pljačkaši. Središnja prostorija je takozvana Kraljeva komora, ispod koje se nalazi i Kraljičina komora.

Ove prostorije su povezane sa više tunela, kao i velikim tunelom pod uglom koji je poznat kao Velika galerija. Novootkrivena šupljina u kamenu piramide zauzima prostor iznad ove galerije i njena dužina iznosi oko 50 metara. Uskoro će biti nastavljena istraživanja kako bi se ustanovilo šta se u šupljini nalazi.

Čestice čijom je detekcijom istraživana unutrašnjost, mioni, spadaju u takozvane leptone, zajedno sa elektronima i taonima. Mioni nastaju u atmosferi Zemlje kao rezultat raspada čestica koje stižu do nas kao kosmičko zračenje, da bi potom bez zaustavljanja prodirali kroz sve materijale.

Mioni se, naravno, istražuju u CERN-u, gde nastaju tokom sudara snopova na akceleratorima i poslužili su tokom otkrića Higsovog bozona u kome su učestvovali i fizičari iz Srbije. No, zanimljivo je da se mioni već godinama istražuju i u Beogradu – na našem nacionalnom Institutu za fiziku u Beogradu. Oni se kontinuirano detektuju na uređajima u podzemnoj Nisokofonskoj laboratoriji za nuklearnu fiziku.

Velika piramida koja je skenirana mionima često se naziva Keopsova, a ponekad i Kufu piramida, po faraonu iz četvrte dinastije koji ju je izgradio. Kufu je vladao od 2509. do 2483. godine pre nove ere, a njegova piramida je bila najstarije i najveće od sedam čuda antičkog sveta. I jedino koje postoji i danas.

(S.B.)