HOD KROZ SVEMIR

Fotografija koju smo izabrali za novu naslovnu sliku na našoj stranici, iz NASA arhive, prikazuje Zemlju viđenu iz Međunarodne svemirske stanice (ISS). I njenu zadivljujuću lepotu u pozadini jednog čovekovog podviga u svemiru i delova instalacija na stanici koju su zajednički izgradile brojne nacije sveta. Prizor je snimljen tokom prve od tri svemirske šetnje koje su izvedene tokom misije 41 na ISS-u.

Ovakve šetnje, boravak astronauta izvan stanice, nikada nisu postale rutinska stvar, a svaka situacija kada astronaut napušta letelicu dugo i temeljno se planira. Na engleskom spacewalk, šetnja ili hod kroz svemir se označava i akronimom EVA (Extravehicular Activity). Prvi čovek koji je 1965. godine zakoračio u otvoreni svemir je sovjetski kosmonaut Aleksej Leonov. Prema podacima NASA, rekorder po broju sati u otvorenom svemiru je sovjetski kosmonaut Anatolij Solovjev koji je u svemir izlazio 16 puta i van letelice proveo više od 82 sata.

Američki astronaut koji se vidi na ovoj fotografiji je Reid Wiseman. U svemirskoj šetnji, koja se dogodila u oktobru 2014. godine, on je zajedno sa evropskim astronautom Alekandrom Gerstom proveo 6 sati i 13 minuta. Tom prilikom su popravljali jednu pokvarenu pumpu.
[S.B.]