U POTRAZI ZA TAJNOM W BOZONA

(Aktuelno) Jedna od međunarodnih istraživačkih grupa u CERN-u, u kojoj rade i istraživači iz Srbije, poznata kao kolaboracija ATLAS, izazvala je veliku pažnju nakon što je prethodne nedelje objavila rad u časopisu European Physical Journal C

KOLIKO JE ATOM MALI?

(U fokusu) Na šarenoj fotografiji koju proteklih dana objavljuju svetski mediji, a koja prikazuje detalj jedne tipično laboratorijske aparature, navodno se vidi atom

LABORATORIJA MALIH PRIČA

(Animacija) Takozvane Erlenmajerove boce prave se od stakla ili plastike, a njihov lako prepoznatljivi konusni oblik sa zaobljenim dnom čini ih, zapravo, jednim od najčešće korišćenih simbola moderne nauke

JEZIK KOJI JE DRŽAVA

(Povodom praznika državnosti) Samo godinu dana nakon sloma Karađorđeve bune, 1814. godine – u Beču, gde su mesecima unazad pristizale tadašnje izbeglice iz Turske – u štampariji izvesnog Joana Širera

ISTORIJA POHLEPE

(Istorija utorkom) “Grabili su što bi im dopalo šaka, sve do čega se moglo doći. To je prosto bila pljačka bez nasilja, teže ubistvo u većim razmerama, a ljudi su slepo srljali u smrt kao što i treba da bude sa onima koji dirnu tamu”, piše englesko-poljski romanopisac Džozef Konrad.

MATEMATIKA ZA BILJKE MESOŽDERKE

Biljke medožderke oduvek su privlačile pažnju zbog svojih neobičnih prehrambenih navika, ali novija saznanja o njihovom načinu hvatanja i varenja plena čine ih još interesantnijim

STARMAN

(Video) Snimak kompanije Space X koji prikazuje prvo, istorijsko poletanje Falcon Heavy rakete, prenosimo jer predstavlja neobičan obrt u jednoj od najlepših priča – kako pomoću mašte stići u orbitu, a potom se i vratiti nazad

SEOBЕ

(Istorija utorkom) “Život u našoj naseobini prve godine bio je kao, na primer, život nesrećnih brodolomaca koje su morski talasi izbacili na pusto ostrvo, pa se tamo hranili zeljem, korenjem, ribama, pticama i zverkama koje ulove. Tako smo pali i mi na tu golu stepu, na zemljište na kome od stvorenja sveta niko nije živeo …

DA LI JE POSTOJALA SREDNJEVEKOVNA FIZIKA?

Prirodne nauke vrlo pozno stižu u Srbiju, tek krajem XIX veka. No, možda ćete se iznenaditi kako je danas vrlo rasprostranjena fizika zapravo jedna od poslednjih nauka koje se razvijaju u Srbiji

SLATKI PLODOVI DOKOLICE

Dokolica (Ž) a) Vreme koje nije ispunjeno radom i radnim obavezama; slobodno, raspoloživo vreme: čitati novine u dokolici

IŠMAEL

(Zapleti petkom*) „Učitelj traži učenika. Mora imati iskrenu želju da spase svet. Obratiti se lično“.

IKEA EFEKAT

Ljudi neobično visoko vrednuju stvari koje su potpuno ili delimično sami stvorili, u odnosu na iste takve stvari koje je neko drugi napravio. U psihologiji ova kognitivna pristrasnost nazvana je – IKEA efekat.

DAN JEDNOG RIMLJANINA

(Istorija utorkom) Sedmi sat. U dolini između Kapitola i Palatina, između zbijenih insula u uličicama Velabruma i nad užurbanim Forumom, između Rostri, statue Herkula i Horacijevog stuba, gde se od hrama Konkordije do tribunala pretora mešaju senatori sa klijentima

ŽIVOT POD SVETLOŠĆU LASERA

Kako bi uspeli da opišu karakteristike malenog pećinskog insekta koji živi isključivo na Balkanu, istraživači sa Instituta za zoologiju Biološkog fakulteta u Beogradu obratili su se – fizičarima.

PET GODINA NA BRODU BIGL

„Tebe ne zanima ništa osim pucanja, pasa i hvatanja pacova i bićeš prava sramota kako za sebe, tako i za porodicu“ govorio je Robert Darvin, bogati lekar i otac Čarlsa Darvina

LEVA RUKA TAME

(Zapleti petkom*) Planeta Geten je čudan svet, kakvog jedva da ima igde u opusu celokupne ikad napisane i objavljene naučne fantastike, a ne može se reći da svakojake vrlo maštovite, pa i čoveku sasvim strane svetove autori ovog i srodnih žanrova nisu smislili

PRVI KLONIRANI MAJMUNI

(Video) Zong Zong i Hua Hua su prvi ikada klonirani majmuni. Rođeni su pre nekoliko sedmica u Šangaju, na Institutu za neuronauke Kineske akademije nauka

ISTORIJA TEHNOLOGIJE MUČENJA

(Istorija utorkom) „Tužna je istina da najveće zlo čine ljudi koji se nikad nisu odlučili da li će biti dobri ili zli“, napisala je teoretičarka politike Hana Arent

AJNŠTAJN I STALJIN

Evo zanimljivog pitanja, koje danas predstavlja samo jednu pomalo intrigantnu i svakako, poučnu priču, ali je u ranoj fazi Hladnog rata to bilo prvorazredno političko pitanje – da li je Albert Ajnštajn komunista?

ŠTA TO IZBACUJE ETNA?

Jedan od najpoznatijih i nama najbližih aktivnih vulkana, Etna na Siciliji, možda baš i nije klasični vulkan kakvim smo ga smatrali

BLEJDRANER

(Zapleti petkom*) Lovac na glave, Rik Dekard živi u postapokaliptičnom svetu – prirodno okruženje je gotovo nepodnošljivo, ljudi i androidi lutaju zagađenim, ogromnim i neprijatnim gradovima. Životinje su retkost u kojoj uživaju samo najbogatiji, a Dekard umesto pravog ljubimca ima crnu električnu ovcu.

KAKO JE CVEĆE OSVOJILO SVET

Nekada davno, u vreme kada su Zemljom hodali dinosaurusi, na planeti nije bilo cveća. Klimatski uslovi bilo su značajno drugačiji, a priroda sasvim sigurno manje zavodljiva i mirisna. Cvetnice su se pojavile pre 150 miliona godina i vrlo brzo raširile planetom, tako da danas čine oko 90 odsto biljnog sveta.

NAPOLEON, MATEMATIČAR

(Istorija utorkom) Da li ste znali kako je čovek koji je možda i najznatnije uticao na istoriju Evrope, revolucionarni general, prvi konzul i imperator Francuske, Napoleon Bonaparta (1769-1821), bio i matematičar?

POVRATAK NA MESEC

Ovo bi mogla biti godina u kojoj će izbledeti jedan od omiljenih “argumenata” teoretičara zavere – ako je čovek zaista bio na Mesecu, zašto niko ne posećuje Zemljin satelit nakon okončanja Apolo programa 1975. godine?

DANI KOJI SU NESTALI IZ KALENDARA

Najduža godina u istoriji trajala je 445 dana. To je bilo 46. godine pre nove ere. Tada je rimski imperator Julije Cezar pozvao iz Aleksandrije astronoma Sosigenija da unese ispravke u rimski kalendar.

KOLIKO JE DUG NAJVEĆI PROST BROJ?

(U fokusu) Ne postoji najveći prost broj, sam po sebi. Kao što prirodnih brojeva ima beskonačno mnogo i brojevna osa se nikad ne završava, otac geometrije, Euklid, još u trećem veku pre nove ere pokazao je da je i niz prostih brojeva beskonačan

KOLIKO JE REKREACIJE POTREBNO ZA DUG ŽIVOT?

Osim što su izmerili brzinu svetlosti, Plankovu konstantu, udaljenost između planeta Sunčevog sistema, dužinu trepavica fetusa starog 28 nedelja i mnoge druge, manje ili više fascinantne stvari

KAKO SU SLOVENI IZAŠLI SA MARGINE ISTORIJE?

(Istorija utorkom) Još od sredine 6. veka, njihove horde plave sever. Čini se da je reč o još jednoj od varvarskih najezdi koje su došle na obod rimskog sveta

GORČINA POSLEDNJE ČOKOLADE

Poslednja istraživanja tržišta pokazuju da bi za samo dve godine svet mogla da zadesi globalna nestašica čokolade. Tržište čokolade, prema proceni kuće „Markets and Markets” danas je vredno 100 milijardi dolara, a potražnja za čokoladom neprestano raste, uglavnom zbog rastućeg tržišta Indije i Kine

HALO

Ako tokom praznika ili nakon njih gledate ka nebu, ne mora se dogoditi čudo da biste videli neke zaista čudesne prizore. Halo je, na primer, jedan od takvih zapanjujućih prirodnih fenomena

BROJITE LI EKSPONENCIJALNO?

Ponekad vam se čini da se stvari presporo razvijaju, a onda, gotovo najednom, sve počne da raste neočekivanom brzinom. Ili da tako naglo, propadne.

DA LI JE GLADOVANJE DOBRO ZA ZDRAVLJE?

Kada laboratorijskom mišu svakog drugog dana ne dajete hranu, ili mu dajete svakodnevno samo pola porcije, njihov mentalni kapacitet se značajno pojačava, tako što neuroni dobijaju mnogo više energije

SUNČEV GODIŠNJI TRAG

Godina ostavlja trag na nebu. Ako svakog od 365 dana u toku jedne godine, sa istog mesta, u istom trenutku (na primer, tačno u 12.12), fotografišete isti kadar na nebu, dobićete liniju koja prati oblik sa fotografije.

Fizika Deda Mraza: U KOM STANJU JE DEDA MRAZ?

U kvantnoj mehanici, neki objekat može biti u stanju 1, u stanju 2, ali i u stanju 1+2. To se stanje stručno naziva koherentna superpozicija (zbir) stanja.

Fizika Deda Mraza: GDE SE NALAZI?

Gde se nalazi Deda Mraz? To je presudno pitanje. Sa stanovišta kvantne mehanike nije nemoguće da se samo jedan Deda Mraz pojavi na svim mestima odjednom

GODINA IZA NAS

Šta smo otkrili u 2017. godini? Još jednu godinu u 21. veku obeležili su davno načeti sukobi u raznim delovima sveta, čudni i sve čudniji tvitovi američkog predsednika, nove afere u Holivudu i dalji rast broja stanovnika.

KAKO JE NASTAO DEDA MRAZ?

(Istorija utorkom) Kako je nastao lik starca sa belom bradom i crvenim ogrtačem koji uoči Nove godine jednako uveseljava decu u svim krajevima sveta?

VRABAC U BEOGRADU

U leto 1456. godine pod vođstvom sultana Mehmeda II turska vojska počela je da nadire kroz Ugarsku i sa Dunava prilazi Beogradu unoseći jezu među stanovnike. Nakon žestokog juriša na grad,

NAŠ SVET

(VIDEO) Ovog pretprazničkog vikenda delimo sa vama jedan video. Mada NKP tokom godine donosi isključivo autorske priče, uz praznike vas – jednim od najlepših NASA video klipova iz ove godine – pozivamo da na 273 sekunde zaboravite svakodnevne brige

Fizika Deda Mraza: KOLIKO IMA POMOĆNIKA?

U većini racionalizovanih objašnjenja Deda Mrazove podele novogodišnjih poklona, uvek se upada u istu zamku. Lepa legenda o Deda Mrazu se, naime, nepotrebno komplikuje dodatnim izmišljanjem čitave fabrike pomoćnika koji pakuju poklone i unapred ih distribuiraju širom planete

IMA LI ZDRAVLJA U PILULI?

U doba instagrama i blogova, kada se smatra da praktično niste ni ručali ukoliko prethodno niste uslikali tanjir, teško je zaobići napise o hrani, “zdravoj hrani”, kao i najrazličitijim dijetama koje služe ne samo da smršate već i da se izlečite od nekih prilično ozbiljnih bolesti.

KRATKA ISTORIJA PAKLA

(Istorija utorkom) „Pakleni oganj je grozan, ogroman i štaviše on je razborit“, piše francuski istoričar Žan Delimo u knjizi Greh i strah, koja se bavi stvaranjem osećaja krivice na Zapadu od XIV do XVIII veka

SLUČAJ AMERIČKE POTRAGE ZA NLO

(U fokusu) Ugledni američki časopis Njujork tajms proteklog vikenda kao udarnu vest, na naslovnoj strani, donosi sasvim neočekivanu priču – o tajnoj potrazi američke vlade za vanzemaljcima

​LICE KLIMATSKIH PROMENA?

Polarni medved na fotografiji gladuje. Moguće i da je teško bolestan. Ovaj snimak belog medveda sa ostrva Bafin, na severoistoku Kanade, prošle nedelje je obišao planetu.

Fizika Deda Mraza: KOLIKOM BRZINOM SE KREĆU SANKE?

Deda Mraz poklone deli između 21 sat uveče i sedam sati ujutru 1. januara, a ako se u obzir uzme da se planetom kreće u smeru sa istoka na zapad i da prati vremenske zone, za ceo posao na raspolaganju ima svega 34 sata.

O MUNJAMA I ZMAJEVIMA

Naziv elektricitet je drevan koliko i ljudsko znanje. I zapravo znači nešto sasvim drugo, pošto je potekao od grčkog naziva za ćilibar. Ovaj neobični materijal nije slučajno povezan sa elektricitetom, a njegova popularnost u antici je doprinela da se uoče njegove električne osobine.

POHOD NA JERUSALIM

(Istorija utorkom) Njihov gnev je čudovišan. Britanski istoričar Tomas Esbridž u “Istoriji rata za Svetu zemlju” opisuje kako konji doslovno gaze kroz krv po ulicama. Tako se u junu 1098. godine, okončava dramatična, višemesečna opsada grada Antiohije

BENSEDIN, TAMNA STRANA

Pijete li bensedin? Ili bromazepam? Pre nekoliko godina u ovdašnjim medijima mogli smo redovno da vidimo naslove poput: “Srbija na bensedinima”, “Srbija je fina tek posle bensedina”, “Svaki treći Beograđanin koji uđe u apoteku traži bensedin”…

NAŠA NAJVEĆA TEHNOLOŠKA REVOLUCIJA

Da li ste znali kako se najveća tehnološka revolucija u istoriji čovečanstva nije dogodila ni u XIX, ni XX, a ni u XXI veku?

NKP KROZ APLIKACIJU

(Novo!) Instalirajte na vaš uređaj Google Play aplikaciju Nauka kroz priče! Nauka kroz priče od sada postoji i kao aplikacija za pametne telefone

Fizika Deda Mraza: KOLIKO POKLONA TREBA DA PODELI?

Ako pretpostavimo da u trenutnim geopolitičkim okolnostima novogodišnje paketiće dobija bar četvrtina planete, može se proceniti da Deda Mraz mora da podeli čak 750 miliona poklona u toku samo jedne noći.

EKSPERIMENT O NASTANKU ŽIVOTA NA ZEMLJI

Pre četiri milijarde godina, u primordijalnoj supi, obični neorganski materijali se naizgled iz čista mira pretvaraju u prvi život

KOLIKO ROBOVA IMATE?

(Istorija utorkom) Bez savremenih mašina, jedno prosečno, gotovo siromašno domaćinstvo u Srbiji moralo bi da angažuje bar 50 robova kako bi održalo privid života koji danas vodi

NKP ZA 51 SEKUNDU

(VIDEO) Ako imate samo 51 sekundu da objasnite zašto volite, pratite, čitate Nauku kroz priče, mogao bi vam poslužiti naš mali trejler

O SNEGU

Sneg je ponovo nad gradom. Prilika za malo radosti, koju će pre ili kasnije, zameniti tiho gunđanje, nervoza i potom, kako zima bude odmicala, otvorena netrpeljivost

GOVORITE LI — — .-. –.. . .-?

Zasnovana na svega dva simbola, tački i crtici, Morzeova azbuka je tako zamišljena da svako slovo i svaki broj predstavi jedinstvenim nizom crta i tačkica

ČOVEK SA PREKRŠTENIM RUKAMA

(Istorija utorkom) Pogledajte ovu istorijsku fotografiju. Naizgled, to je sasvim običan prizor hipnotisane mase koja dizanjem desne ruke u kultni nacistički pozdrav iskazuje poštovanje Adolfu Hitleru

KOMPJUTER KOJI JE ODVEO LJUDE NA MESEC

Godina 1969. Dok se na Zemlji vrše poslednje pripreme za istorijski TV prenos sletanja Apola 11, lunarni modul Eagle nalazi se na 110 kilometara od površine Meseca, a astronauti koji su u njemu

HERBARIJUM UNIVERZITETA U BEOGRADU

Da li ste znali da se jedan od najznačajnijih i najbogatijih herbarijuma u jugoistočnoj Evropi nalazi u centru Beograda, u Botaničkoj bašti Jevremovac?

ČITANjE U SEBI

Julije Cezar. Potomak drevne porodice Julija, bivši rimski konzul, pontifeks maksimus, političar i vojskovođa, omiljeni vojskovođa, imperator kome Senat iz godine u godinu prepušta sve više moći i diktator Rima. Ono što Cezara čini jedinstvenim, osim fantastičnih ratnih i političkih uspeha, jeste da je zapravo jedan od retkih ljudi Antike

POTRAGA ZA GENOM DUGOVEČNOSTI

Jedno od najzanimljivijih istraživanja u medicini danas – kako produživiti čovekov vek – u grozničavu trku za pilulom dugovečnosti uvuklo je najveće svetske istraživačke centre, amatere-naučnike i velike investitore, ali i kompanije kao što je Gugl.

SRBIJA 1217.

(Istorija utorkom) Ovo je mogla biti značajna godišnjica – ove godine navršava se 800 godina otkako je Srbija prvi put dobila državnost i postala kraljevina.

KAKO JE SRBIJA DOBILA AKADEMIJU NAUKA?

(U fokusu) Srpska akademija nauka i umetnosti (SANU) danas obeležava još jednu godišnjicu u svojoj 175 godina dugoj istoriji

GOSPODAR SLEPIH MIŠEVA

Zamislite da ste se, zajedno sa jednom sovom, zatvorili u sobu bez mnogo nameštaja i prozora, osvetljenu samo treperavom svetlošću sveće. Pustite pticu i ona počinje da leti po sobi. Zatim dunete u sveću i nastane potpuni, najcrnji mrak.

SNOVI O DRUGOJ ZEMLJI

(U fokusu) Protekle nedelje, dosta uzbuđenja pre svega među astronomima, a potom i u svetskoj javnosti, izazvala je objava Evropske južne opservatorije (ESO) o otkriću još jedne planete koja bi mogla biti pogodna za život

UČITELJ KOJI JE STVARAO GENIJE

(Istorija utorkom) Možda niste znali, ali jedna, skoro čudesna stvar povezuje nekolicinu slavnih renesansnih slikara i vajara, možda najvećih umetnika svih vremena.

TAJNA CVETA PRIMIRJA

Cvet koji se nosi na reveru ovih dana i koji predstavlja amblem jednodnevnog praznika, 11. novembra, Dana primirja, zove se Natalijina ramonda

EVOLUCIJA GLUPOSTI

On je domišljat, otvoren, snalažljiv, vešt sa predmetima i sposoban da pronađe rešenje tamo gde drugi čak i ne vide da postoji problem – ispostavlja se da je, sažeto rečeno, inteligentan. Malo je, međutim, izvan vremena

JURIŠ NA ZIMSKI DVORAC

(Istorija utorkom) Pre tačno sto godina, na današnji dan, u Petrogradu je izbila pobuna koja će pokrenuti tok burnih promena u istoriji zapamćenih kao Oktobarska revolucija

DAN KADA SU IZUMRLI DINOSAURUSI

(Aktuelno) Početkom sedamdestih godina prošlog veka, mladi geolog Volter Alvarez sa Univerziteta Kolumbija radio je na terenu, u Italiji, u lepoj klisuri među umbrijskim brdima, poznatoj pod nazivom Tesnac Botaćone.

​TAJNA VELIKE PIRAMIDE

(Aktuelno) Najuzbudljivija vest iz nauke protekle nedelje dolazi iz Egipta, iz samog srca čuvene Keopsove piramide

DA LI ŽIVITE POD REFLEKTOROM?

(Zablude) Imate li osećaj kako neprekidno svi gledaju baš u vas? Kada se nalazite u supermarketu, javnom prevozu, na klupi u parku, na trgu dok nekog čekate, da li vam se čini kako će svi drugi ljudi nepogrešivo baciti pogled na vas?

OKTOBAR 1917.

(Istorija utorkom) “Napolju je duvao hladan i vlažan vetar, a hladno blato ulazilo mi je kroz cipele. Dve čete junkera prošle su skrećući u ulicu Morskaja, ukrućeno koračajući u svojim dugim šinjelima”

RAĐANJE ČOVEKA – EVOLUCIJA U MALOM

Da li ste se nekada zapitali zašto porođaj žene toliko boli i može da traje i ceo dan, a kod drugih sisara je manje-više bezbolan i brzo se završi. Zašto su novorođene ljudske bebe toliko nemoćne

KOLIKO KOŠTA POMERANJE SATA?

Poslednjeg vikenda u oktobru mesecu pomeramo časovnike unazad, ili to umesto nas urade kompjuterski procesori, te se tako vraćamo na zimsko, prirodno računanje vremena.

PRAVA SLIKA MALIH BOGINJA

Poselednjih nedelja kroz medije stižu zabrinjavajuće vesti da se u nekoliko gradova, Vranju, Prištini, Bujanovcu i Kosovskoj Mitrovici pojavili slučajevi malih boginja

SKUP NA KOM JE ROĐENA MODERNA FIZIKA

Pre tačno 90 godina, 25. oktobra 1927. godine održana je najpoznatija Peta Solvejeva konferencija u Briselu koja se smatra jednom od najznačajnijih raskrsnica na putu razvoja moderne civilizacije

POPODNE SA ANDRIĆEM

(Uz Sajam knjiga) “Kada sam se vraćao sa svoje svakodnevne šetnje, čekalo me je veliko neslućeno iznenađenje: presrela su me dva mlada novinara i čestitali mi. Nisam mogao da poverujem. Rekli su mi: popnite se samo gore. Pun je stan novinara”, ispričaće sedamdesetogodišnji Ivo Andrić

KAKO JE BEOGRAD DOBIO IME?

„Ti, međutim, rasteš, uz zornjaču jasnu, sa Avalom plavom, u daljini, kao breg“, piše o Beogradu 1956. godine na plaži Kuden, u blizini Londona, Miloš Crnjanski

ISTORIJA ZEMLJE U 60 MINUTA

Zamislite da je Zemlja stara samo jedan sat – u kom minutu životinje izlaze iz mora, a kada šume prekrivaju tlo?

GDE SU DANAS SLOBODNA DECA SAMERHILA?

Šezdesetih godina prošlog veka britanski pedagog Aleksandar Saterlend Nil napisao je knjigu “Slobodna deca Samerhila” u kojoj je opisao jedan od najznačajnijih obrazovno-pedagoških eksperimenata novijeg doba.

LOV NA SAHARSKI PESAK U BEOGRADU

Mada je najveća zemaljska pustinja od nas udaljena hiljadama kilometara, možda niste znali, ali svuda u okolnom vazduhu ima peska koji je potekao iz Sahare.

ŠUMSKI ZMAJ

Iako je upadljivi gušter na fotografiji veoma prepoznatljiv, o njegovoj vrsti do nedavno se vrlo malo znalo. U pitanju je Bojdov šumski zmaj

ZAŠTO RODE DONOSE BEBE?

Mnoge priče, crtani filmovi, basne i bajke nastali širom sveta, govore o rodama koje donose bebe njihovim roditeljima. Da li ste se nekad zapitali otkud to, i zašto baš rode, a ne neke druge životinje?

ČASOVNICI U NAMA

(Nobel 2017) Ako tri dana za redom mački date hranu tačno u 9.20 časova, sva je prilika da će se četvrtog dana u 9.20 časova “nacrtati” ispred svoje posude za hranu.

SPUTNJIK, POČETAK

Prvi veštački satelit koji je čovek poslao u Zemljinu orbitu, Sputnjik 1 sovjetskog konstruktora Sergeja Koroljova, lansiran je na današnji dan pre 60 godina.

NOBEL POD MIKROSKOPOM

Malo ko je u Nobelovo doba mogao da zamisli kako će jedna nagrada za hemiju izazvati onoliko svetske pažnje koliko je na primer privuklo današnje saopštenje Švedske kraljevske akademije nauka.

​NOBELOVA NAGRADA ZA GRAVITACIONE TALASE

(NOBEL 2017) Tačno u podne, po tradiciji u utorak, drugog dana takozvane Nobelove oktobarske nedelje, Švedska kraljevska akademija nauka saopštila je i ovogodišnje dobitnike Nobelove nagrade za fiziku

ZAŠTO MISLIMO KROZ HEURISTIKE?

Šta su heuristike? Na primer, na tržištu danas uspeva samo 35 odsto inovativnih i preduzetničkih poduhvata. Na sreću, ljudi ne odustaju jer kako piše slavni američki Nobelovac, Danijel Kaneman, u knjizi Thinking, fast and slow, uprkos maloj šansi za uspeh značajan broj ljudi veruje u uspeh

ČUDESNI SVET PRVIH PRIČA

Nova, otvorna fotografija je postavljena nakon dostizanja 15.000 pratilaca, koji su se okupili oko NKP stranice tokom samo dva meseca druženja kroz priče

ŠTA NISMO ZNALI PRE 21. VEKA?

Koliko smo pametniji u ovom veku? Pitajući se da li smo zapravo napredovali u razumevanju sveta u 21. veku, predstavljamo vam NKP listu od 7 ključnih saznanja koje nam je nauka donela u poslednjih 17 godina.

MIHAJLO PUPIN, JEDAN OD OSNIVAČA NASA

Na početku Prvog svetskog rata bilo je više nego jasno da Sjedinjene Američke Države kaskaju za Evropom u razvoju aeronautike, pa je 1915. godine osnovana NACA

​MOŽE LI SE PREDVIDETI ZEMLJOTRES?

Mediji donose sumorne vesti – više od 230 ljudi nastradalo je u poslednjem zemljotresu koji je pogodio oblast oko Meksiko Sitija

KAKO RADI DETEKTOR LAŽI?

“Otkrili smo da postoje pojedinci iz Istočne Evrope koji umeju da u bilo koje doba dana i noći prevare poligraf.