EKSPERIMENT

Originalni crtež koji je skicirao engleski fizičar, lekar, muzikolog, lingvista i egiptolog Tomas Jang (1773-1829) prikazuje sabiranje, odnosno superpoziciju talasa u njegovom slavnom eksperimentu sa dva otvora

ODISEJA, IZRANJANJE

(Preporuka) Iz štampe izlazi nezavisni časopis o nauci u društvu “Odiseja”. Bogato ilustrovan, časopis donosi obilje neočekivanog sadržaja i čini se da će jedinstvenom uređivačkom politikom dramatično obogatiti sve življu naučnopopularnu medijsku scenu

RELATIVNOST JEDNOG JEZIKA

Čuvena fotografije napravljena u martu 1951. godine prikazuje Alberta Ajnštajna sa isplaženim jezikom. Mada fotografija simbolizuje “otkačenost” i ležernost naučnika, ona je snimljena u sasvim drugačijim okolnostima.

Tribina: “KO JE UBIO ŠREDINGEROVU MAČKU?”

(Najava) Sledi jedna kvantnomehanička istraga na pretprazničkoj tribini u Velikoj sali SKC. Nakon izuzetno velike posete prethodnih meseci, u četvrtak, 13. decembra u 19 časova, na tribini Instituta za fiziku u Beogradu u okviru inicijative “Nauka kroz priče” idemo još dublje u fundamentalna pitanja

IMA LI BUDUĆNOSTI ZA NAŠ PROJEKAT?

(Zapleti) “Pre 10.000 godina rođen je naš projekat civilizacije posle početka onoga što geolozi zovu holocen – geološko doba toplih, vlažnih klimatskih uslova nakon kraja ledenog doba. Ali uticanjem na promenu klime, mi sad guramo Zemlju iz holocena u jednu novu eru u kojoj uticaji čoveka dominiraju dugoročnim ponašanjem planete

UZORAK APOKALIPSE

(U fokusu) Fotografija snimljena vrlo, vrlo daleko, u kosmičkoj praznini udaljenoj od Zemlje čak 2 milijarde kilometara, prikazuje astoroid Bennu, telo osumnjičeno da bi jednog dana moglo da nam priđe vrlo blizu i čak, udari u Zemlju

TEMPERATURA BUDUĆNOSTI

(Aktuelno) U poljskom gradu Katovice, poznatom po vrlo niskim temperaturama, gde se tokom dva veka kopao kameni ugalj i pravio čelik, ove nedelje iz svih krajeva planete dolaze političari, naučnici, ekološki aktivisti, novinari i svi ostali koji se bave klimatskim promenama.

JUGOSLAVIJA

(Iz istorije) Pre tačno 100 godina, 1. decembra 1918. godine, nepun mesec po okončanju Prvog svetskog rata, regent Aleksandar Karađorđević primio je u kući Krsmanovića na Terazijama predstavnike Narodnog vijeća Slovenaca, Hrvata i Srba

ZEMLJA BUDUĆNOSTI

(Preporuka) Na Beogradskom sajmu otvoren je dvanaesti Festival nauke. Tradicionalno najveći festival u Srbiji, svojom veličinom, dinamikom i uticajem predstavlja – jedinstven naučnopopularni događaj

O SNEGU

(Reprint*) Sneg je ponovo nad gradom. Prilika za malo radosti, koju će pre ili kasnije, zameniti tiho gunđanje, nervoza i potom, kako zima bude odmicala, otvorena netrpeljivost

UVID U MARS

(Ažurirano*) U prostranu ravnicu Elizijum na Marsu, vulkansku oblast u blizini ekvatora, u ponedeljak, 26. novembra spustila se metalna ptica na tri noge, sa metar visokim trupom, krilima od solarnih panela raspona šest metara i dva metra dugom rukom – to je robot InSight

INKUNABULA

Fotografija prikazuje detalj čuvenog Cetinjskog oktoiha, najstarije inkunabule na srpskoslovenskom jeziku, koja se može pogledati i u Digitalnoj Narodnoj biblioteci Srbije. Ova slavna knjiga nastala je na Cetinju još 1494. godine

BESKRAJ

Bezbrojan, neizbrojan, mnogobrojan, ogroman, neizmeran, preterano velik, preterano dug, koji nema kraja, beskončan, beskrajan

MUZIKA ZA HODAJUĆEG ČOVEKA

Pre nešto manje od 30 godina godina, sve male kasetofone koji su radili na baterije i imali slušalice zvali smo vokmen. U to vreme vokmen je bio mnogo važna stvar – i ujedno statusni simbol – i to u mnogo većoj meri nego što je to danas bilo koji pametni telefon.

LEDENI TEROR

(Tragom vesti) Prošle nedelje objavljeno je uzbudljivo otkriće divovskog kartera koji je na površini Zemlje nastao jednim više nego snažnim udarom asteroida, a za koji se, neobično, nije znalo do sada

U POTRAZI ZA VANZEMALJCIMA

(FOTO/VIDEO) Impresivna poseta tribini Instituta za fiziku u okviru inicijative “Nauka kroz priče” ponovila se i ovog meseca. Više od 300 ljudi prisustvovalo je u četvrtak, 15. novembra, tribini “Gde su svi” u Velikoj sali SKC.

TAJNA CVETA PRIMIRJA

(Reprint*) Cvet koji se nosi na reveru ovih dana i koji predstavlja amblem Dana primirja zove se Natalijina ramonda

KOSMODROM

(Preporuka) Serija fascinantnih fotografija prikazuje uzbudljive trenutke neposredno pre i nakon lansiranja sa najvećih kosmodroma današnjice

ČEKAJUĆI VANZEMALJCA

(Tragom vesti) Nema nijednog respektabilnog naučnog dokaza da je ‘Oumuamua – prvo nebesko telo iz međuzvezdanog prostora čiju smo posetu imali sreću da zapazimo u Sunčevom sistemu

ZONA TIŠINE

Čudnovata instalacija u magli iza šume, prikazana na fotografiji, nije naknadno docrtana, niti je vanzemaljski brod, već predstavlja čuveni radio-teleskop Grin Bank koji, uz druge potrage, poslednjih godina osluškuje i da li u svemiru ima kakvih signala vanzemaljske inteligencije

KO JE OKLEVETAO GRAVITACIONE TALASE?

(Aktuelno) Većina svetskih medija ostala je naizgled sasvim ravnodušna na prošlonedeljnu vest da nešto nije u redu sa otkrićem gravitacionih talasa

PRVA PODMORNICA

Ovih dana internetom kruži jedna bizarna foto-montaža podmornice koja izranja iz reke Dunav, a iz nekog razloga ljutiti korisnici društvenih mreža iskoristili su priliku da ismevaju one koji su poverovali u tu malu internet podvalu

TELESKOP KOJI JE OTKRIO 2662 PLANETA

(Tragom vesti) Ilustraciju koja se ovih dana širi medijima objavila je američka Nacionalna administracija za svemir i astronautiku

DEVET MILIONA VEŠTICA

(Uz Noć veštica) Koliko je zaista žena spaljeno, obešeno, udavljeno ili na druge načine linčovano u progonima veštica?

RAT SVETOVA

Tog 30. oktobra, u Noći veštica pre tačno 80 godina, američka radio stanica CBS emitovala je direktan prenos invazije Marsovaca na Zemlju. Radilo se o radio drami „Rat svetova“ koju je režirao 23-godišnji glumac i producent Orson Vels, ali koja je toliko verno prikazala napad vanzemaljaca na Njujork, da je

ZIMSKO ILI LETNJE VREME?

(Aktuelno) Tokom više od 30 godina, poslednjeg vikenda u oktobru mesecu pomerali smo časovnike unazad, ili su to umesto nas uradili kompjuterski procesori, te smo se tako vraćali na zimsko, prirodno računanje vremena.

ARHIMEDOVE MAŠINE

(Istorija tehnike*) Da li je tehnologija odlika samo našeg vremena? Biće naime potrebno da se sačeka zenit srednjeg veka da jedna banalna tehnologija – vodenica – počne da menja ekonomske odnose

BALISTIČKI PAD

(Tragom vesti*) Da li poslednji incident pri lansiranju ruske svemirske letelice Sojuz može da okonča saradnju SAD i Ruske federacije u svemiru?

FANTASTIČNA ATMOSFERA NA TRIBINI O VREMENU

(FOTO/VIDEO) Naučnopopularna tribina se vratila u Beograd. Nakon dvogodišnje pauze, više od 400 ljudi došlo je u četvrtak, 18. oktobra, na tribinu u organizaciji Instituta za fiziku, a u okviru inicijative Nauka kroz priče

DOGAĐAJ

Ono što se događa, dešava, zbiva u određenom vremenu. Zbivanje. Može biti događaj radostan. Ili tragičan. Neobičan. Umetnički ili naučni. Sa druge strane, nešto konkretno, samo po sebi može predstavljati događaj u medijima, književnosti, naravno nauci. Istorijska CERN-ova fotografija predstavlja jedan događaj u fizici elementarnih česica

ČEKAJUĆI AJNŠTAJNA

Koliko puta će se Ajnštajn pojaviti tokom prvog sata tribine “Ko su gospodari vremena”? Saznajte u četvrtak, 18. oktobra, u 19h, na tribini u Velikoj sali SKC, događaju koji je po mnogo čemu jedinstven

SIROČAD BUDUĆNOSTI

Možda ste već čuli da su u laboratoriji Kineske akademije nauka rođeni miševi koji nemaju tatu, ali imaju dve mame. Rodili su se i mišići koji su imali tatu i tatu, a nisu imali mamu, ali su oni ubrzo po rođenju uginuli.

MOŽE LI VREME DA STANE?

(Aktuelno*) Da li ste ikada iskusili neugodnu, natprirodnu situaciju, teško zamislivu osim u serijalima poput Zone sumraka – situaciju zapravo nastranu, ljudskim umom nepojmljivu i duboko zastrašujuću – da se vreme u kom postojite zaustavilo?

KO SU POLAZNICI MEDIALAB-A

Uređivački tim “Nauke kroz priče” izabrao je prvu grupu polaznika Medijske laboratorije, škole za naučne novinare koju ova medijska inicijativa organizuje zajedno sa Institutom za fiziku u Beogradu.

ZVONO

Možda niste znali, ali latinski i italijanski naziv za zvono je campana, slično kao i naziv italijanske oblasti Kampan(i)ja

POTROŠAČKA KORPA IZ KAMENOG DOBA

Sasvim sigurno ste bar načuli, ako ne i probali, da postoji nekakva “paleo dijeta” – način ishrane kakav su imali naši daleki preci iz paleolita, odnosno u zoru kamenog doba.

KRATKA ISTORIJA NAUČNIH TRIBINA

Malo gde u svetu su naučno-popularne tribine tako uspešne i tako posećene kao u Beogradu i moglo bi se reći da one poslednjih godina daju jedinstvenu, dodatnu, svakako neočekivanu boju društvenom životu grada

NOBEL ZA VEŠTAČKU EVOLUCIJU

(Nobel 2018*) Trojica ovogdišnjih laureata Nobelove nagrade za hemiju u svojim naučnim poduhvatima načinili su, svaki na svoj način, svojevrstan iskorak iz hemijske laboratorije i preuzeli „kontrolu nad evolucijom“

TREĆA NOBELOVKA U FIZICI

(Nobel 2018*) Kanađanka Dona Strikland ulazi u istoriju nauke kao treća žena koja je ikada dobila Nobelovu nagradu iz fizike. Ovo prestižno priznanje, koje u fizici igra posebno značajnu ulogu i ponekad daje finalni sud o čitavim oblastima i novim teorijama

NOBEL ZA BORBU PROTIV RAKA

(Nobel 2018*) Počela je još jedna Nobelova nedelja, po tradiciji, objavljivanjem dobitnika najprestižnijeg naučnog priznanja u medicini – ove godine su nagrađeni naučnici koji su otkrili osnov za, po svemu sudeći, uspešnu metodu lečenja raka imunoterapijom

NOĆ NA ZEMLJI

(Noć istraživača) Na Zemlji je više dana nego noći. Međutim, večeras, 28. septembra – od sumraka do svitanja – noć će u Beogradu i drugim gradovima Srbije trajati punih 12 sati i 4 minuta

ČOVEK KOJI (NI)JE DOKAZAO

(Aktuelno) Ugledni devedestogodišnji matematičar Majkl Atija tvrdi da je dokazao Rimanovu hipotezu

SLUČAJ AFRIČKOG JEDNOROGA

Okapi predstavlja najpoznatiji primer stvorenja koje je iz legende ušlo u zoološku klasifikaciju. Zbog toga je okapi bio simbol danas nepostojećeg Međunarodnog društva za kripotozoologiju, kontroverznu disciplinu

HOD PO CRVENOJ PLANETI

Kada jednog dana stigne na Mars, posetilac sa Zemlje će hodati sa dvostruko manje napora po njegovoj površini. Konkretno, za energiju koja je potrebna da se na Zemlji popne na 3. sprat zgrade, na Marsu će biti dovoljna za penjanje do 5. sprata.

GDE SU POSETIOCI ZOO VRTA?

Vanzemaljci su tu, blizu nas. Posmatraju nas, proučavaju. Nisu nas do sada kontaktirali baš zato što su toliko napredni, tehnološki i socijalno i zato što je njihova politika prema drugim civilizacijama širom galaksije da se kontakt po svaku cenu izbegava

KVANTNO SLOVO ћ

Možda ćete se iznenaditi, ali osobeni znak srpske ćirilice ћ – slovo naše azbuke koje ne postoji ni u jednom drugom pismu na svetu – globalno je poznat i kao nešto sasvim drugo – kao simbol u kvantnoj fizici koji predstavlja jednu od fundamentalnih konstanti prirode

KAKO SMANJITI ŠTETU?

(Najava događaja) Pridružite nam se! Uoči Svetskog dana zdravlja životne sredine, koji se sada u Srbiji obeležava po prvi put, „Nauka kroz priče“ organizuje tribinu „Kako smanjiti štetu“

ODISEJA, POČETAK

(Ekskluzivno) Ove jeseni, za radoznalce, čitaoce dobrih priča i ljubitelje neočekivanog sadržaja počinje nova avantura. „Odiseja“ je konačno porinuta. Novi ilustrovani sezonski časopis „Odiseja“

MAKSVELOV DEMON

On se, međutim, ne odaziva. Dok stojite na obali i u more prosipate čašu vode, mogli biste pokušati da ga prizovete i zapitate se – da li je moguće predomisliti se i ponovo zahvatiti istu onu, iz čaše u more prosutu vodu?

GDE SE ŠIRI SVEMIR

Sve priče o širenju svemira, Velikom prasku i poreklu današnjeg Univerzuma počinju jednim posmatranjem neba. Bivši trener košarkaškog tima, profesor u srednjoj školi, neuspešni advokat sa lulom i britanskim naglaskom,

ATLAS DUVANA

(Rizici*) Svaki sedmi čovek na planeti danas je pušač, a svaka peta smrt od uzroka koji su mogli da se izbegnu izazvana je pušenjem. Kampanje protiv pušenja i mere zabrana pomažu da se ova pretnja smanji

KRATKA ISTORIJA CERN-A

Nakon šest godina pridruženog članstva, Republika Srbija uskoro postaje punopravni član Evropske organizacije za nuklearna istraživanja (CERN). Srbija se tim činom praktično vraća u zajednicu koju je, kao deo nekadašnje SFRJ, osnovala sredinom 20. veka.

GDE SU SVI?

Sve je počelo u maju 1950. godine, dok je tada već dobro poznat kao jedan od očeva “američke bombe” i jedan od najuglednijih fizičara svog vremena, Enriko Fermi boravio u Los Alamosu, čuvenoj bazi u kojoj se tokom Drugog svetskog rata sprovodio atomski projekat “Menhetn”.

MLADIĆ KOJI NIJE OBEĆAVAO

“Vrata stana bila su otvorena da bi se brže osušio tepih koji je upravo izriban, opran i obešen u hodniku. Ušao sam u Ajnštajnovu sobu

MOJSIJEVA ILUZIJA

Koliko je navodno, uoči velikog potopa, jedinki od svake vrste životinja Mojsije poveo sa sobom na Arku? Razmislite dobro

KOLIKO JE LJUDI ŽIVELO?

Danas našu planetu naseljava 7,5 milijardi ljudi. Nikada ranije u istoriji tako mnogo pripadnika vrste Homo sapiens nije hodalo Zemljom, niti je imalo tako dug životni vek. Današnja populacija, zapravo, predstavlja čak 7 odsto svih ljudi koji su ikada živeli

118 ELEMENATA

(Brojevi*) Matematika je prepuna zanimljivih i posebnih brojeva, ali broj 118 ima veći značaj za hemiju i srodne nauke, s obzirom na to da predstavlja ukupan broj čoveku danas poznatih hemijskih elemenata u periodnom sistemu elemenata.

KUDA IDU BOŽJE ČESTICE?

(Aktuelno) Šest godina nakon što je u CERN-u otkriven – Higsov bozon – čestica sa nezgodnim nadimkom Božja, koja je zaslužna za postojanje mase, ali i nekoliko Nobelovih nagrada za fiziku, i dalje skriva razne masivne tajne

TAJNA FARM HOLA

(Atomska era*) Nedaleko od Kembridža u Engleskoj, u Godmančesteru, nalazi se usamljena britanska farma na kojoj su skrivane neke od najvećih tajni Drugog svetskog rata

KAKO SMRDIBUBA SMRDI?

“STRAVA I UŽAS Ako ovo vidite negde u stanu imaćete VELIKI PROBLEM!” “Evo zašto NIKAKO ne smete da ubijete SMRDIBUBU! INVAZIJA SMRDIBUBA!” “Srbiji ponovo preti pederus, ALI I BUBE ‘KLINTONKE’!”

KAKO SMO DOŠLI DO BROJA 42

(Brojevi*) Broj 42 je zanimljiv iz mnogo razloga, ne samo u matematici, već i u brojnim drugim naukama i veštinama, religijama i sportu, a i u svakodnevnom životu nam često može upadati u oči.

KAKO JE IZMIŠLJENA POŠTANSKA MARKA?

Četrdesetih godina 19. veka u okviru reforme britanskog poštanskog sistema koji je do tog trenutka bio veoma haotičan i predstavljao plodno tle za korupciju i razna nedela, nastala je prva poštanska marka. Sistem je bio pred pucanjem jer oni koji primaju pošiljku često nisu želeli ili mogli da plate uslugu.

ZARAZA X

(Atomska era*) Mesec dana posle nuklearne eksplozije koja se dogodila 9. avgusta 1945. godine, u Nagasaki su stigli prvi američki novinari

Tri

(Brojevi*) Ovih dana Švajcarska nacionalna banka predstavila je novu novčanicu od 200 franaka na kojoj, uz druge elemente ima i tri prsta – što su mnogi iz našeg regiona pozdravili, a drugi se uvredili, misleći da ima nekakve veze sa Srbijom i pozdravom s tri prsta.

PROBLEM SLOMLJENE ŠPAGETE

Da li ste primetili da kada pokušate da prepolovite špagete na pola, one uvek puknu na tri ili više delova? Ne, ne šalimo se, pitanje je ozbiljno. I ne, mislimo na situacije kada čvrsto stisnete 250 grama špageta obema rukama,

FIBONAČIJEV NIZ

(Brojevi*) Leonardo iz Pize, u istoriji matematike bolje upamćen kao Fibonači, 1202. godine zapisao je u knjigu Liber Abaci (Knjiga o računanju) i danas popularan zadatak koji na jednostavan način objašnjava takozvani Fibonačijev niz.

KAKO PISMONOŠA ZNA PUT DO KUĆE?

Da li ste znali da je jedna od danas najvećih svetskih medijskih agencija, Rojters, za slanje podataka sa berze između Ahena i Brisela svojevremeno koristila golubove?

JAPANSKA BOMBA

(Atomska era*) Posle eksplozija u Hirošimi i Nagasakiju, japanske vojne vlasti obrazovale su “komisiju za protivmere novoj bombi”. U njen rad bio je uključen i Jošio Nišina (1890 – 1951), vodeći japanski nuklearni fizičar i zapravo „otac moderne japanske fizike“

DEŠIFROVANJE ENIGME

Blečli park, zima 1939. U Bakinghamširu u Engleskoj veliki rat još uvek deluje daleko. Tek će naredne godine doneti poraze za savezničku ekspediciju u Evropi i nakon povlačenja iz Denkerka ratna dejstva preseliti nad Britaniju.

PROBLEM 17 KAMILA

(Brojevi) Evo jednog lepog zadatka iz popularne matematike, koji je poznat kao problem sedamnaest kamila. Naime, trojici sinova otac je ostavio sedamnaest kamila tako da najstarijem pripadne jedna polovina, srednjem jedna trećina, a najmlađem jedna devetina ovog pustinjskog voznog parka. Kako sinovi treba da podele dragoceno nasledstvo?

TRAGOVI SVEMIRA NA ZEMLJI

Iako je kosmičko zračenje otkriveno pre više od jednog veka, njegova glavna tajna ostaje neodgonetnuta. Odakle ono dolazi? Zašto se javlja u celom univerzumu

ZAŠTO TREBA JESTI MANJE CRVENOG MESA?

Od kako je krajem 2015. godine Međunarodna agencija za istraživanje raka klasifikovala prerađeno meso kao kancerogeno za ljude, a crveno meso kao verovatno kancerogeno, ova tema stigla je u žižu javnosti.

NEBO NAD HIROŠIMOM

(Godišnjica) Bilo je 8.15 ujutru, u japanskom gradu Hirošimi, 6. avgusta 1945, pre tačno 73 godine. Ispušten iz B29A bombardera na koga niko nije obraćao pažnju, „Mali dečak“ je eksplodirao na visini od 680 metara iznad grada

MARSOVCI IZ BUDIMPEŠTE

Ko su oni? Nobelovac i jedan od najvećih fizičara 20. veka, Eugen Vigner; matematičar, fizičar i pionir razvoja kompjutera, Džon fon Nojman; fizičar i tvorac hidrogenske bombe, Edvard Teler

ŠTA KRIJE DUVANSKI DIM?

(Rizici*) Ako pokušavate da ubedite pušače da ostave cigarete, uz brojne neugodnosti na koje možete da ukažete, a koje ova loša navika izaziva, zgodno je upotrebiti i jedan naučno potvrđen i ubedljiv argument

MIRIS KIŠE

Da li znate zašto zemlja posle kiše ima onaj poznati, karakterističan miris?

ZAGONETKA SATOR KVADRATA

(Istorija utorkom) Možete li da dešifrujete čuveni palindrom na dve hiljade godina staroj kamenoj tabli poznatoj kao Sator kvadrat?

ZAŠTO STE TOLIKO PAMETNI?

Brojne su teorije o uticajima na visinu koeficijenta inteligencije o kojima se poslednjih decenija govorilo. Dok su jedni tvrdili da je to nešto sa čime se rađamo i što se nikako ne može menjati, drugi misle da

TELEGRAM PAKLA

(Dokumenti) Istorijski dokument na fotografiji je telegram kojim je počeo Prvi svetski rat. Telegram je poslat iz Beča u Niš pre tačno 104 godine, 28. jula 1914. godine, u 11 sati i 10 minuta

KAKO MESEC POSTAJE KRVAV?

(Aktuelno) U petak, 27. jula, u večernjim satima na nebu će satima biti vidljiv divan astronomski fenomen, i to ne samo pomoću instrumenata kao što su teleskopi i dvogledi, nego i golim okom

FORENZIČAR JEDNOG NARODA

(Istorija utorkom*) Sa još svežim sećanjem na rat, pre 90 godina, juna 1928. dr Arčibald Rajs, švajcarski hemičar i forenzičar, veliki prijatelj Srbije u kojoj je proveo veći deo života, napisao je čuveni esej “Čujte Srbi”

GODINA KROZ PRIČE

(Video*) Kad smo vas pozvali da nam se pridružite, 23. jula 2017. godine, vreo nedeljni dan nije obećavao mnogo

OTKRIVANJE ATOMA

(Lik atoma, 2/2*) “Atom se sastoji od jezgra i elektronskog omotača, ali se ni čestice u jezgru ni elektron ne mogu zamišljati kao nekakve kuglice koje se vrte, po analogiji sa kretanjem planeta oko Sunca

ONTOLOŠKI ARGUMENT

(Paradoksi) Evo jedne čuvene, ali lepe logičke igre koja razmatra ni manje ni više nego pitanje – ima li Boga? Poznata kao ontološki argument, ova teološka etida iz srednjeg veka

ŠPIJUN IZ BURGUNDIJE

(Istorija utorkom) “I boravi rečeni despot Rasije u toj rečenoj varoši stoga što se ona nalazi u vrlo lepim šumarcima i rekama pogodnim za svaki lov na divljač i za lov sa sokolima

PLASTIČNI OTPAD: ŠTA VI MOŽETE DA URADITE?

Od kad je čovek početkom 20. veka počeo da uvodi plastiku u masovnu proizvodnju, na Zemlji je nastalo oko 8300 miliona tona plastike – iz godine u godinu sve više i više

KAKO ZAMIŠLJATE ATOM?

(Lik atoma, 1/2*) Navodno je Nils Bor svoja predavanja počinjao pitanjem „Gospodo, kako izgleda atom?“.

DA LI VIDITE USPAVANU GOSPU?

(U fokusu*) U pozadini fotografije pitomog predela na severu Tajlanda vidi se planina Doi Nang Non u čijoj su pećinskoj unutrašnjosti više od dve nedelje bili zarobljeni dečaci iz fudbalskog tima „Divlji veprovi“.

NIKOTIN

(Rizici*) Ljudi uzimaju nikotin vekovima i milenijumima, mnogo duže od cigareta koje su postale globalni proizvod tek sredinom prethodnog veka

TESLIN PRES KLIPING

(Povodom Dana nauke*) „Ako je ikada postojao izumitelj koji zadovoljava romantične zahteve iz romana Žila Verna, onda je to bio Nikola Tesla

KAKO ZAUSTAVITI FUDBALSKU LOPTU?

(Nauka na Mundijalu, 3/3)* Pri prijemu brze lopte, bilo da se to događa u dramatičnoj penal završnici utakmice na Svetskom prvenstvu u Rusiji (kakvih je u osmini finala bilo nekoliko) ili na terenu lokalnog fudbalskog tima, golman se svakako nalazi u neugodnoj poziciji

KROKODILOVA DILEMA

Evo jednog drevnog paradoksa čijih se posledica roboti, a sa njima i kreatori veštačke inteligencije, plaše više nego što se ljudi boje velikih gmizavaca

NEKROLOG ZA APOLO 11

(Istorija utorkom) Kako bi poslednje decenije 20. veka izgledale da misija Apolo 11 koja je ponela prve ljude na Mesec kojim slučajem nije uspela?

IMA LI MASTI U SVEMIRU?

(Aktuelno) Svetski mediji izveštavaju o bizarnom astronomskom otkriću da međuzvezdani prostor u našoj galaksiji ispunjava – mast. Povod za ovakvu neobičnu vest je rezultat koji je prošle nedelje objavljen u mesečniku britanskog Kraljevskog astronomskog društva

ZAŠTO DAN IMA 24 SATA?

Navodno je za pokretanje jednog broda potrebna količina lepote od jedne milihelene. Ova vickasta ideja potiče iz drame Kristofera Marloua “Doktor Faust” i zasnovana je na Homerovom opisu Helene Trojanske, koja je imala lice “kakvo pokreće hiljadu brodova”

MUZEUM SERBSKI

Stara, bojena razglednica Beograda nastala je pre Prvog svetskog rata na današnjem Trgu republike. Na njoj se, u dnu scene, vidi prekrasna palata koja je u to doba bila zgrada Uprave fondova, a u kojoj se danas nalazi centralna zgrada Narodnog muzeja

ZAŠTO DANAS PADA KIŠA?

Dramatične najave medija i novo upozorenje Republičkog hidrometeorološkog zavoda Srbije o obilnim padavinama sugerišu da će se danas oblaci iznad nas pretvoriti u obilnu kišu. Nekih drugih dana to se neće dogoditi. Možda ste se pitali – zašto kiša nekad pada, a nekada ne.

KAMEN IZ ROZETE

Egipat u doba kralja Ptolomeja V. Proleće 196. godine p.n.e. Na velikom komadu magmatske stene od granodiorita radnici klešu proglas koji potpisuju tri faraonova vrhovna sveštenika. Tekst veliča faraona

KAKO JE VELIKI DUNAV STVORIO SEBI OSTRVA?

Zbog čega nastaju rečna ostrva? Otkud Veliko ratno ostrvo na Dunavu, baš na tom mestu? Kako izgledaju rečna dna i zašto nastaju poplave?