SVEMIRSKI BRODOVI MASE ČETIRI GRAMA

Oni su teški samo 4 grama, dugački 3,5 centimetara, ali poseduju antenu, solarnu ćeliju i raznovrsnu drugu elektroniku. Nakon uspešnog lansiranja, kruže u niskoj orbiti oko Zemlje. Nazvani Sprites, ovi rekordno mali sateliti upravo su lansirani kao prvi korak u osvajanju svemira u okviru takozvane Breakthrough incijative čiji je cilj da uputi flotu minijaturnih brodova na međuzvezdano putovanje.

Vest o lansiranju satelita koji su veliki kao poštanska marka nije izazvala uzbuđenje u Srbiji, ali, ma kako bili minijaturni, u svetskim medijima su privukli veliki pažnju, a pojedini magazini lansiranje ovih šest maleckih satelita porede sa Sputnjikom. Lansiranje je rezultat saradnje projekta Breakthrough sa evropskim, indijskim i američkim svemirskim programima.

Breakthrough Starshot pokrenuli su čuveni britanski fizičar Stiven Hoking i ruski milijarder Jurij Milner. Projekat vredi 100 miliona dolara, a njegov je cilj da se za put daleko izvan Sunčevog sistema razviju izuzetno mali nanobrodovi koji bi se uputili ka Alfa Kentauri i zvezdama u njenom komšiliku. Oni bi formirali izuzetno lagano “jedro” za koje nisu potrebni mlazni motori, već bi ga pokretao laserski snop.

Rastojanje do Proksima Kentauri, nama najbliže zvezde, iznosi više od 4,2 svetlosne godine i sa sadašnjom tehnologijom bilo bi potrebno više stotina hiljada godina da se stigne do nje. Ideja ovog poduhvata je da se minijaturne sonde ubrzaju od 15 do 20 odsto brzine svetlosti i da se taj put premosti tokom ljudskog života, odnosno za samo 20 godina (uz dodatnih 4 da njihov signal stigne nazad na Zemlju).

Najbliža zvezda je logično izabrani cilj, a u kampanji koja prati ovu incijativu posebno se ističe dodatni motiv – nedavno otrkiće planete Proksima b. Ako poduhvat zaista uspe, svemir bi u narednim generacijama mogao biti zasejan ljudskim brodovima manjim od zrna prašine koji su izuzetno brzi, putuju na zraku svetla i stižu daleko.
[S.B.]