VRT FIZIKE: GDE SE SVEMIR ŠIRI?

(VIDEO PETKOM – Ep. 10) „Često ljudi pitaju ‘Ako se svemir širi, gde se to širi’“, kaže u desetoj epizodi naučnopopularnog video-serijala „Vrt fizike“ Tijana Radenković sa Instituta za fiziku u Beogradu, i objašnjava da ovo pitanje ima oslonac u našem intuitivnom načinu razmišljanja.

„Ako se nešto širi, to je uvek nauštrb nečeg drugog, širi se u nekom prostoru. Problem sa kosmosom je to što prostor i vreme ne postoje van njega tako da je to što se širi upravo univerzum i on se širi ni u šta“, kaže Radenkovićeva.

Širenje kosmosa, prema rečima sagovornice, jedno je od najvećih otkrića kosmologije, a uočio ga je 1929. godine Edvin Habl posmatrajući noćno nebo i galaksije. Habl je analizirao sjaj i boju zvezda i primetio da udaljenije zvezde izgledaju crvenije od bližih. „Zaključio da se univerzum širi tako što je upoređivao rastojanje galaksija i brzinu kojom se udaljavaju od nas“, objašnjava Tijana Radenković.

Širenju svemira je posvećena deseta epizoda serijala „Vrt fizike“ u kojoj se govori o tome kako je do ovog otkrića došlo, gde se kosmos u stvari širi i do čega ovaj fenomen može dovesti u budućnosti.

Serijal „Vrt fizike“ pokrenuo je Institut za fiziku u Beogradu inspirisan konceptom popularnih IPB tribina, koje su sve do epidemije okupljale mnogobrojnu publiku u Velikoj sali SКC. Realizovana u saradnji sa portalom „Nauka kroz priče“, svaka od epizoda „Vrta nauke“ posvećena je jednoj od ključnih tema moderne nauke . No, umesto pred publikom, sa fizičarima i drugim istraživačima sada razgovaramo u bašti Instituta, na obali Dunava u Zemunu.

VRT FIZIKE Epizoda 10
“Gde se svemir širi”
Gost: Tijana Radenković

Autori: Marija Đurić i Slobodan Bubnjević
Scenario: “Nauka kroz priče”
Kamera/dron: Zoran Veljanoski, Bojan Živojinović (Twotech Solutions)
Saradnik u produkciji: Jovana Nikolić
Režija i montaža: Bojan Živojinović
Proizvodnja: Institut za fiziku u Beogradu, 2020.