VRT FIZIKE: MEHANIZAM BOŽJE ČESTICE

(VIDEO PETKOM – Ep. 05) „U prirodi su stvari onoliko jednostavne koliko je moguće”, kaže dr Antun Balaž iz Insituta za fiziku u Beogradu u petoj epizodi naučnopopularnog video-serijala „Vrt fizike”. U priči pod naslovom “Mehanizam Božje čestice” Balaž na jednostavan način objašnjava zanimljivu fiziku narušenja simetrije koja je omogućila otkriće Higsovog bozona u CERN-u, međunarodnoj organizaciji čiji je član i Republika Srbija.

Otkriće takozvane Božje čestice, kako se popularno naziva Higsov bozon, predstavlja jedan od najvećih naučnih prodora u 21. veku. Postojanje Higsovog bozona predviđeno je još 1964. godine serijom radova o narušenju simetrije Pitera Higsa i drugih teoretičara. No, njegovo postojanje je potvrđeno tek pre osam godina i to u dva različita eksperimenta, ATLAS i CMS, na Velikom sudaraču hadrona (LHC) u CERN-u.

„Na ovaj način je potvrđeno da Standardni model, onako kako je zamišljen bazirano na simetriji i lepoti, odgovara onome što imamo u prirodi“, kaže Balaž, dodajući da je Higsovo polje najjednostavniji primer teorije koja može da objasni postojanje mase kod čestica koje prenose interakciju.

Video seriju „Vrt fizike“ proizvodi Institut za fiziku u Beogradu u saradnji sa “Naukom kroz priče”. Serija se emituje svakog petka, a svaka od epizoda posvećena je jednoj od ključnih tema moderne nauke. „Vrt fizike“ je inspirisan konceptom popularnih IPB tribina, koje su sve do epidemije okupljale mnogobrojnu publiku u Velikoj sali SKC. No, umesto pred publikom, sa fizičarima i drugim istraživačima sada razgovaramo u bašti Instituta, na obali Dunava u Zemunu.

VRT FIZIKE Epizoda 05
Mehanizam Božje čestice
Gost: dr Antun Balaž

Autori: Marija Đurić i Slobodan Bubnjević
Scenario: “Nauka kroz priče” (wwww.naukakrozprice.rs)
Kamera/dron: Zoran Veljanoski, Bojan Živojinović (Twotech Solutions)
Saradnik u produkciji: Jovana Nikolić
Režija i montaža: Bojan Živojinović

Proizvodnja: Institut za fiziku u Beogradu, 2020.