SIROČAD BUDUĆNOSTI

Možda ste već čuli da su u laboratoriji Kineske akademije nauka rođeni miševi koji nemaju tatu, ali imaju dve mame. Rodili su se i mišići koji su imali tatu i tatu, a nisu imali mamu, ali su oni ubrzo po rođenju uginuli.

Vest koja je podigla naučnu zajednicu, a još više ostale smrtnike na noge jeste da bi u budućnosti i ljudi mogli da se rađaju i bez seksa, i bez mame ili bez tate – tojest deca koja imaju dve mame ili dve tate.

Kako su kineski naučnici stvorili takve miševe? Svetski mediji prenose da su istraživači proučavali partenogenezu – takozvanu aseksualnu reprodukciju koja se inače dešava u prirodi i za koju nisu potrebni jaje od mame i seme od tate, već se embrion razvija iz neoplođenog jajašca.
Partenogeneza se u prirodi javlja kod nekih vrsta kao što su ribe, reptili i ptice, a jedna od najzanimljivijih je najveći gušter koji živi na Zemlji, zmaj komodo. Tokom decenija u više zoo vrtova ženke komodo zmaja legle su jaja i na svet su dolazili potomci, iako mame pre toga nisu imale kontakte sa drugim primercima svoje vrste.

Što se tiče kineskih naučnika i njihovih laboratorijskih miševa, za stvaranje potomstva korišćena je jajna ćelija jedne mišice i jedna posebna vrsta ćelija druge mišice, takozvana haploidna matična ćelija embriona. Matične ćelije embriona imaju sposobnost da se razviju u bilo koju vrstu tkiva, ali u ovom slučaju, haploidna ćelija pri tome sadrži samo jedan set hromozoma. Zatim je editovanjem gena „obrisano“ nekoliko setova genetskih instrukcija. Čak uz sva ova „igranja“ genetskim materijalima, bebe dve mame koje su se rodile u Kini su skroz zdrave, tvrde istraživači, i sada se već spremaju da imaju sopstveno potomstvo.

U slučaju dva mužjaka miša i njihovog potomstva, stvar je bila još teža jer su bili potrebni spermatozoid, haploidna embrionska matična ćelija, kao i treći element – jajašce kom je odstranjen genetski materijal. Međutim, za sada „proizvod“ nije dovoljno dobar jer su bebe miševi ubrzo uginuli.

Dr Vei Li koji je vodio ovo istraživanje rekao je da je ono omogućilo da spoznamo mogućnosti, dodajući da su dokazali da je moguće eliminisati defekte kod potomstva dve mame mišice, kao i da ograničenja u slučaju potomstva dva mužjaka miša takođe mogu da se prevaziđu.

Da li će i ljudi jednog dana ovako dobijati potomstvo? Mnogi naučnici žestoko su reagovali na vest o kineskom eksperimentu, dok su drugi naveli da u bližoj budućnosti ne postoje izgledi da će istopolni parovi moći da dobiju zajedničku decu iz sopstvenog genetskog materijala. Naročito ne pre nego što svi budu sasvim uvereni da će ta deca biti „fizički i mentalno sasvim normalna“.

M.Đ.