VRT FIZIKE: KVANTNI EFEKTI FOTOSINTEZE

(VIDEO PETKOM, Ep. 30) „Jedan od najvažnijij obnovljivih izvora energije je sunčeva energija koja se u solarnim ćelijama pretvara u električnu. Međutim, postoje gornji limiti na efikasnost solarnih ćelija koji proističu iz fundamentalnih zakona statističke mehanike i kvantne fizike“, kaže dr Veljko Janković iz Instituta za fiziku u Beogradu u tridesetoj epizodi naučno-popularnog serijala „Vrt fizike“ u kojoj objašnjava kako imitacija prirodnih procesa može pomoći u povećanju energetske efikasnosti.

„Fizičari primećuju zapanjujuću sličnost između konverzije solarne energije u električnu i primarnih procesa prirodne fotosinteze“, kaže dr Janković i dodaje da u postizanju efikasnosti transfera energije priroda koristi kvantne efekte, pa se poslednjih godina intenzivno razvija kvantna biologija.

Međutim, interesovanje za kvantne efekte u biološkim procesima je znatno starije od prvih eksperimenata koji idu u ovom pravcu, pa su tako oni bili tema diskusije fizičara još u ranim danima kvantne mehanike. Kako kaže dr Janković, na tu temu su uvek postojala oprečna mišljenja, pa se tako oko ključnih stavova nisu slagali ni Bor i Šredinger.

Danas je kvantna biologija multidisciplinarna nauka u kojoj se prepliću znanja iz fizike, hemije i biologije. „Kao što je filozof Ludvig Vitgenštajn govorio da su granice njegovog jezika granice njegovog sveta, u ovo polje svako od istraživača donos svoj jezik i pokušava da intepretira stvari iz svog ugla“, kaže dr Janković.

Serijal „Vrt fizike“ pokrenuo je Institut za fiziku u Beogradu inspirisan konceptom popularnih IPB tribina, koje su sve do epidemije okupljale mnogobrojnu publiku u Velikoj sali SKC. Realizovana u saradnji sa portalom „Nauka kroz priče“, svaka od epizoda „Vrta fizike“ posvećena je jednoj od ključnih tema moderne nauke . No, umesto pred publikom, sa fizičarima i drugim istraživačima sada razgovaramo u bašti Instituta, na obali Dunava u Zemunu.

VRT FIZIKE: KVANTNI EFEKTI FOTOSINTEZE

Epizoda 30

GOST: Dr Veljko Janković

Autori: Marija Đurić i Slobodan Bubnjević

Scenario: “Nauka kroz priče”

Kamera/dron: Zoran Veljanoski, Bojan Živojinović (Twotech Solutions)

Saradnik u produkciji: Jovana Nikolić

Režija i montaža: Bojan Živojinović

Proizvodnja: Institut za fiziku u Beogradu, 2021.