VRT FIZIKE: MEHANIZAM JEDNE MUNJE

(VIDEO PETKOM – Ep. 12) „Jedna od najočiglednijih manifestacija neravnotežnih plazmi u prirodi su električne munje“, kaže u dvanaestoj epizodi naučnopopularnog video-serijala Vrt fizike, dr Saša Dujko iz Instituta za fiziku u Beogradu i dodaje da se električne munje mogu posmatrati kao generatori u globalnom električnom polju.

Mada su električne munje prirodni fenomen koji privlači veliku pažnju, još uvek nisu otkriveni svi mehanizmi njihovog nastajanja. „U Laboratoriji za neravnotežne procese i primenu plazme bavimo se modelovanjem, dijagnostikom i primenama neravnotežne plazme. One nastaju u električnim gasnim pražnjenjima i imaju veliki broj primena“, objašnjava dr Dujko u epizodi posvećenoj munjama.

Električne munje nisu fenomen karakterističan samo za Zemlju. Ima ih i u atmosferi Jupitera, Saturna, a postoje dokazi da ih ima i u atmosferi Neptuna i Urana. „Situacija sa Marsom i Venerom je malo komplikovanija“, kaže dr Dujko i objašnjava da dosadašnje misije u atmosferi Marsa nisu detektovale munje, ali da peščane oluje ukazuju da ih u atmosferi ove susedne planete verovatno ima. „Najkontroverznija je situacija sa Venerom gde imamo dokaz i za postojanje električnih munja i protiv“, kaže dr Dujko.

Video seriju „Vrt fizike“ (http://www.naukakrozprice.rs/tag/vrt-fizike) proizvodi Institut za fiziku u Beogradu (http://www.ipb.ac.rs/) u saradnji sa “Naukom kroz priče”. Serija se emituje svakog petka, a svaka od epizoda posvećena je jednoj od ključnih tema moderne nauke. „Vrt fizike“ je inspirisan konceptom popularnih IPB tribina, koje su sve do epidemije okupljale mnogobrojnu publiku u Velikoj sali SKC. No, umesto pred publikom, sa fizičarima i drugim istraživačima sada razgovaramo u bašti Instituta, na obali Dunava u Zemunu.

Vrt fizike, epizoda 12: Mehanizam jedne munje

Autori: Marija Đurić i Slobodan Bubnjević
Scenario: “Nauka kroz priče” (www.naukakrozprice.rs)
Kamera/dron: Zoran Veljanoski, Bojan Živojinović (Twotech Solutions)
Saradnik u produkciji: Jovana Nikolić
Režija i montaža: Bojan Živojinović

Proizvodnja: Institut za fiziku u Beogradu, 2020.