VRT FIZIKE: TAMNA MATERIJA, NAJVEĆA TAJNA NAŠEG DOBA

(VIDEO PETKOM – Ep. 06) „Činjenica da oko nas postoji jedan svet o kome ne znamo apsolutno ništa, jeste nešto vredno izučavanja, a može i da izazove veliku revoluciju u našem razumevanju prirode“, kaže dr Marko Vojinović iz Instituta za fiziku u Beogradu u šestoj epizodi naučnopopularnog video-serijala „Vrt fizike“ koja je posvećena istraživanjima tamne materije.

Možda ćete se iznenaditi, ali proračuni pokazuju da tamna materija čini oko 85 odsto celokupne materije. „Sva fizika koju znamo, sve što smo do sad radili, celokupno naše poznavanje prirode je poznavanje samo 15 odsto materije“, ističe dr Vojinović.

Naime, brojna astrofizička posmatranja potvrđuju da u univerzumu postoji više materije nego što možemo da vidimo i za to postoji ekseprimentalni signal. „Znamo da ona postoji na osnovu njenih gravitacionih efekata, iz kretanja zvezda u galaksiji i kretanja galaksija u jatima, ali je ne vidimo i zato kažemo da je tamna“, kaže dr Vojinović i dodaje da bi možda ispravnije bilo reći da je providna s obzirom da ne interaguje sa svetlošću.

Video seriju „Vrt fizike“ (www.naukakrozprice.rs/tag/vrt-fizike) proizvodi Institut za fiziku u Beogradu (www.ipb.ac.rs) u saradnji sa “Naukom kroz priče”. Serija se emituje svakog petka, a svaka od epizoda posvećena je jednoj od ključnih tema moderne nauke. „Vrt fizike“ je inspirisan konceptom popularnih IPB tribina, koje su sve do epidemije okupljale mnogobrojnu publiku u Velikoj sali SKC. No, umesto pred publikom, sa fizičarima i drugim istraživačima sada razgovaramo u bašti Instituta, na obali Dunava u Zemunu.

VRT FIZIKE Epizoda 06: TAMNA MATERIJA, NAJVEĆA TAJNA NAŠEG DOBA

Autori: Marija Đurić i Slobodan Bubnjević
Scenario: “Nauka kroz priče”
Kamera/dron: Zoran Veljanoski, Bojan Živojinović (Twotech Solutions)
Saradnik u produkciji: Jovana Nikolić
Režija i montaža: Bojan Živojinović
Proizvodnja: Institut za fiziku u Beogradu, 2020.