VRT FIZIKE: KVANTNI HEROJI

(VIDEO PETKOM – Ep. 20) “Često volimo da izaberemo svoje pleme i da kažemo da je važnija umetnost ili nauka, ali one ne mogu da žive jedna bez druge”, kaže u dvadesetoj epizodi naučnopopularnog video-serijala “Vrt fizike” dr Andrej Bunjac iz Instituta za fiziku u Beogradu.Epizoda pod nazivom “Kvantni heroji”, otkriva brojne prepletenosti nauke i umetnosti, posebno fantastike i fizike. “Od svih nauka koje su dospele na polje fikcije čini se da fizika drži nekako posebno mesto”, kaže dr Bunjac. On dodaje da je kvantna mehanika poslužila mnogo puta kao stvaraocima u oblasti stripa i filmova sa super herojima. Na drugoj strani, u istoriji je bilo situacija u kojima je klasična književnost uticala na nauku.

“Meni je možda najlepši primer interakcije nauke i umetnosti uticaj književnosti na Mureja Gel-Mana koji 1964. predložio novu elementanu česticu koju danas znamo kao kvark.”, kaže dr Bunjac i objašnjava da ime ove čestice potiče iz romana “Fineganovo bdenje”, Džejmsa Džojsa.

Video seriju „Vrt fizike“ proizvodi Institut za fiziku u Beogradu u saradnji sa “Naukom kroz priče”. Serija se emituje svakog petka, a svaka od epizoda posvećena je jednoj od ključnih tema moderne nauke. „Vrt fizike“ je inspirisan konceptom popularnih IPB tribina, koje su sve do epidemije okupljale mnogobrojnu publiku u Velikoj sali SKC. No, umesto pred publikom, sa fizičarima i drugim istraživačima sada razgovaramo u bašti Instituta, na obali Dunava u Zemunu.

VRT FIZIKE, Epizoda 20: “Kvantni heroji”
Gost: dr Andrej Bunjac

Autori: Marija Đurić i Slobodan Bubnjević
Scenario: “Nauka kroz priče”
Kamera/dron: Zoran Veljanoski, Bojan Živojinović (Twotech Solutions)
Saradnik u produkciji: Jovana Nikolić
Režija i montaža: Bojan Živojinović

Proizvodnja: Institut za fiziku u Beogradu, 2020.