VRT FIZIKE: KAKO ZAUSTAVITI ODLIV MOZGOVA?

(VIDEO, Ep. 33 – Specijal) Кako rešiti problem odlaska mladih naučnika koji napuštaju Srbiju? U novoj, specijalnoj epizodi video-serijala „Vrt fizike“ – kroz neposredna, lična iskustva istraživača – predstavljamo očigledno rešenje do koga je došao Institut za fiziku u Beogradu: da se obezbede uslovi za istraživanje i stvori oaza izvrsnosti kako bi se deo mladih istraživača vratio u nju.

„Vrt fizike“, Ep. 33 – Specijal
KAKO ZAUSTAVITI ODLIV MOZGOVA?

AUTORI: Slobodan Bubnjević, Marija Đurić, Jovana Nikolić
SCENARIO: „Nauka kroz priče“
FOTO: Detalj vitraža u Institutu za fiziku, Bojan Džodan
КAMERA/DRON: Zoran Veljanovski, Bojan Marojević, Bojan Živojinović
MONTAŽA: Bojan Živojinović (Two Tech Solutions)
PROIZVODNJA: Institut za fiziku u Beogradu, 2023.

Uz opadajuće trendove u demografiji, „odliv mozova“ se smatra jednim od najvećih društvenih problema u Republici Srbiji, zbog koga zemlja iz godine u godinu ostaje bez najdragocenijih ljudskih resursa iako prethodno godinama ulaže u njihovo obrazovanje. Različite procene govore o desetinama, pa i stotinama hiljada mladih stručnjaka koji napuštaju zemlju.

Institut za fiziku u Beogradu već dugo radi na rešavanju ovog problema. „U Institut se već 10 godina vraća veći broj ljudi nego što odlazi. Porastao je broj ljudi koji odlaze, ali malo brže od toga raste broj ljudi koji se vraćaju”, kaže dr Aleksandar Bogojević, direktor Instituta.

“Na Institut za fiziku sam se vratio prvenstveno zato što sam želeo da se vratim u svoju zemlju, da tu živim, a shvatio sam da moja karijera ovde neće trpeti ni na koji način i da su uslovi za rad ovde podjednako dobri kao u inostranstvu”, kaže dr Jakša Vučičević, koji se vratio iz Instituta za teorijsku fiziku u Sakleu kod Pariza, a potom osvojio prestižni ervopski ERC grant.

“Ja sam donela odluku da se vratim u Srbiju zato što mi je ovde srce na mestu i bilo mi je dosta devet godina u inostranstvu. Proširila sam vidike, stekla iskustvo i videla kako funkcioniše nauka na razvijenijim fakultetima i mislila sam da je čas da se vratim”, kaže dr Nataša Adžić, koja se u Institut vratila sa Fakulteta za fiziku Univerziteta u Beču.

“Raditi na Institutu za fiziku je privilegija. To je okruženje u kom postoje svi uslovi za bavljenje naučnim radom i to je mesto koje smatram svojom naučnom kućom”, kaže dr Saša Dujko, koji se vratio sa Univerziteta Džejms Кuk u Australiji.

Institut za fiziku u Beogradu, institut od nacionalnog značaja za Republiku Srbiju, u svojih 25 laboratorija zapošljava više od 200 istraživača od kojih je većina deo obrazovanja ili karijere provela u inostranstvu. Njihov povratak je presudan za vrhunski kvalitet istraživanja i brojne međunarodne i domaće projekte koje istraživači Instituta osvajaju.

“Uvek je dobro biti blizu porodice i prijatelja, to je bila jedna od prvih stvari koje su meni bile bitne. Jedina opcija za povratak je bio Institut za fiziku”, kaže dr Bojana Višić, koja se vratila sa Instituta Vajcman u Izraelu.

“Lepota Instituta za fiziku je što daje visok stepen akademske slobode, a ono što meni kao teoretičaru treba je administrativna podrška. Na Institutu za fiziku je bolja administrativna podrška nego što sam video na zapadu”, kaže dr Igor Prlina koji se vratio sa Univerziteta Braun u SAD.

“Tokom svog boravka na postdoktorskim studijama u Lisabonu video sam da druge istraživačke institucije po celom svetu, bar u kontekstu teorijskog istraživanja kojim se ja bavim, nisu ništa bolje od institucija koje mi imamo ovde u Beogradu”, kaže dr Marko Vojinović, koji se vratio sa Univerziteta u Lisabonu u Portugalu.

“Кoliko god sam se dobro uklopila u nemačko društvo, tamo sam se osećala kao stranac. Htela sam da se vratim u svoju kuću, a Institut je moja kuća”, kaže dr Sonja Predin, koja se vratila sa Instituta za informatiku u Hofu u Nemačkoj.