VRT FIZIKE: TITAN, SVET GROMOVA

(VIDEO PETKOM – Ep. 04) „Atmosfera Titana se često poistovećuje sa atmosferom rane, primordijalne Zemlje. Istraživanja ove atmosfere su od velikog značaja za razumevanje nastanka života”, kaže dr Saša Dujko iz Instituta za fiziku u Beogradu u četvrtoj epizodi naučnopopularnog video-serijala „Vrt fizike“. Epizoda je posvećena najvećem Saturnovom satelitu, Titanu, koji je, po Dujкovom mišljenju, “idealna sredina gde možemo da vidimo kako intereaguju fizika plazme i astrobiologija“.

U Laboratoriji za neravnotežne procese i primenu plazme Instituta za fiziku poslednjih godina značajna pažnja posvećena je proučavanju atmosferskih pražnjenja, a prema rečima dr Dujka, poseban naglasak je upravo na Titanu. „Кljučni cilj naših istraživanja bio je da pokušamo da odgonetnemo misteriju na koju nismo dobili odgovor od Кasini-Hajgens misije – da li električne munje postoje u atmosferi Titana?”, kaže dr Saša Dujko.

Titan je prirodna laboratorija koji možda krije odgovore o nastanku života. Još pedesetih godina 20. veka u čuvenom Miler-Jurijevom eksperimentu simulirani su uslovi koji su vladali na ranoj Zemlji da bi se ispitivala mogućnost sinteze organskih molekula, dok se u atmosferi Titana to događa prirodnim putem.

Video seriju „Vrt fizike“ proizvodi Institut za fiziku u Beogradu u saradnji sa “Naukom kroz priče”. Serija se emituje svakog petka, a svaka od epizoda posvećena je jednoj od ključnih tema moderne nauke. „Vrt fizike“ je inspirisan konceptom popularnih IPB tribina, koje su sve do epidemije okupljale mnogobrojnu publiku u Velikoj sali SKC. No, umesto pred publikom, sa fizičarima i drugim istraživačima sada razgovaramo u bašti Instituta, na obali Dunava u Zemunu.

VRT FIZIKE Epizoda 01
Titan, svet gromova
Gost: dr Saša Dujko

Autori: Marija Đurić i Slobodan Bubnjević
Scenario: “Nauka kroz priče” (wwww.naukakrozprice.rs)
Kamera/dron: Zoran Veljanoski, Bojan Živojinović (Twotech Solutions)
Saradnik u produkciji: Jovana Nikolić
Režija i montaža: Bojan Živojinović

Proizvodnja: Institut za fiziku u Beogradu, 2020.